SALVE MUSICA staigmenos: Davidas Geringas ir vienuolikmetė Charlotte Melkonian

Publikuota: 2024-12-15 Autorius: Daiva Kšanienė
SALVE MUSICA staigmenos: Davidas Geringas ir vienuolikmetė Charlotte Melkonian

Žėrinčioje, išsipuošusioje, Šv. Kalėdų laukimo nuotaikomis gyvenančioje Klaipėdos koncertų salėje, tęsiant festivalį „Salve musica“, gausiai susirinkusi publika gruodžio 7 d. klausėsi ypatingo, kai kurių klaipėdiečių labai laukto, koncerto. Miesto kamerinis orkestras (vad. Mindaugas Bačkus) parengė romantišką programą, jungiančią nostalgišką praeities klasiką ir efektingo šiuolaikiškumo kūrinius.

Itin malonu buvo scenoje išvysti garsųjį, klaipėdiečiams puikiai pažįstamą, beveik savą, iškilųjį Maestro – violončelininką ir dirigentą David Geringą. Nors šio Meistro grojimą per beveik 50 metų man teko girdėti daugybę kartų, tačiau jis visada žavi, stebina, jo norisi klausyti ir klausyti.

Šį kartą D. Geringas pasirodė abiejuose savo amplua. Įdomu buvo išgirsti Maestro diriguojamą, nedažnai girdimą lenkų kompozitoriaus, neoromantiko Miecszysław `o Karłowicz`o (1876 – 1909) Serenadą styginių orkestrui, op. 2. Lietuvoje gimęs, didelio talento muzikos kūrėjas ir dirigentas nespėjo sukurti daug kūrinių; aistringas, profesionalus alpinistas, būdamas vos 33 m. žuvo taip jo mylimuose kalnuose. Keturių dalių Serenadą (Maršas, Romansas, Valsas, Finalas) dirigentas interpretavo kaip vientisą kūrinį, minkštai pereidamas iš vienos dalies į kitą, taikliai išryškindamas jų nuotaikų, ritmų, spalvingos orkestrinės technikos savybes. Imponavo ramus, neblaškantis ir santūrus dirigavimo stilius, nė kiek neslopinęs emocinės išraiškos.

Koncerto siurprizu ir žavinga dovana klausytojams tapo prancūzų kompozitoriaus Camille Saint-Saëns (1835 – 1921) Koncertas violončelei ir styginių orkestrui Nr. 1, a-moll, op. 33, kurį, diriguojant D. Geringui, griežė talentinga jaunoji violončelininkė – vienuolikametė Charlotte Melkonian (Vokietija), pernai tapusi tarptautinio D. Geringo konkurso Klaipėdoje laureate. Visomis prasmėmis (technine, emocine, dramaturgine ir kt.) sudėtingą trijų dalių Koncertą (Allegro non troppo, Alegretto con moto, Molto allegro) jaunoji violončelininkė atliko nepaprastai artistiškai, virtuoziškai, švariai ir įtaigiai. Jaunutė solistė ir kamerinis orkestras, vedami dirigento, atskleidė šio kūrinio nenutrūkstamos formos grakštumą, pavergiantį melodingumą bei jaunatvišką romantizmą.

Netylant aplodismentams, publikai iš scenos neišleidžiant talentingosios atlikėjos, išgirdome programoje neskelbtą miniatiūrą – F. Chopino Largo aranžuotą dviem violončelėms ir styginių orkestrui. D. Geringo ir Charlotte`s Melkonian violončelių dueto skleidžiamas šviesios muzikos grožis, jautrus nuoširdumas, ansambliškumas nė vieno nepaliko abejingu.

Franz`o Schubert`o (1797 – 1828) „Arpeggione“ Sonata a-moll, D 821, originale sukurta gitarai-violončelei ir fortepijonui, bet paties kompozitoriaus padaryta versija violončelei ir styginių orkestrui, rezonavo netikėtai nauja spalva. Trijų dalių (Allegro moderato, Adagio, Allegretto) kūrinys, solo griežiant D. Geringui, nuskambėjo tarsi vienu atsikvėpimu. Klausytojus užbūrė muzikos įtaiga, perteikta tobula virtuozine technika, lengvai išgaunamais štrichais, subtilia niuansuote, sodriu violončelės tembru, vyksmo vientisumu. Orkestras taip pat muzikavo su įkvėpimu, skambėjo darniai ir jautriai.

Koncertą užbaigė sudėtingas šiuolaikinio lenkų kompozitoriaus bei pianisto Wojciecho Kilaro (1932 – 2013) kūrinys „Orawa“ kameriniam orkestrui. Gaila, kad mes taip menkai pažįstame kaimynų lenkų muziką. Pasidomėjus giliau, išaiškėja jos įvairovė ir turtingumas. Vienas ryškiausių šios šalies kompozitorių – W. Kilaras, parašęs daugybę įvairių žanrų veikalų, pasaulyje žinomas kaip garsus muzikos filmams kūrėjas (apie 130), vienas iš lenkų muzikinio avangardo atstovų (kartu su K. Penderecki`u, H. M. Górecki`u ir kt.). Praėjęs ryškią muzikinės kalbos ir stilistikos evoliuciją, vėlyvajame periode W. Kilar`as atsitraukė nuo avangardo technikos ir ėmė kurti paprastesnę, daugiau minimalistinio pobūdžio muziką.

Vienas tokių veikalų – „Orawa“ (pavadinimas nuo Oravos upės, tekančioas per Tatrų kalnų regioną – Goralo žemes). Kūrinys nuskambėjo įspūdingai, visus pakerėdamas hipnotizuojančiu ritmu, faktūros koloritu, dinaminio augimo ir garso jėgos emocija. Įkvėptai grojęs orkestras, diriguojant D. Geringui, perteikė beveik regimąjį paslaptingų ir galingų kalnų įspūdį.

Nuotraukos Kemel photography 

Susiję nuotraukų galerijos

Susiję nariai

Davidas Geringas

Davidas Geringas

Violončelininkas, profesorius, LMS Garbės narys

Komentarai