VI tarptautinio Jaschos Heifetzo smuikininkų konkurso finalo akimirkos

Publikuota: 2021-05-30 Autorius: Lukrecija Stonkutė
VI tarptautinio Jaschos Heifetzo smuikininkų konkurso finalo akimirkos

Dažnai yra sakoma, jog tarptautinis muzikinis konkursas tai puiki galimybė išbandyti savo jėgas, tačiau šiame reiškinyje slypi kur kas daugiau. Renginio dalyviai aplanko svečias šalis, susipažįsta su kultūriniais ypatumais, taip pat bendradarbiauja su garsiais vietiniais muzikais, užmezga pažintis, semiasi patirties iš bendraamžių ir vyresniųjų kolegų. Tad galime didžiuotis, kad Lietuvos muzikų bendruomenė rengia aukšto meninio lygio konkursus, kuriuose entuziastingai dalyvauja talentai, kone iš visų pasaulio kontinentų.

Vienas ryškiausių mūsų šalies konkursų, vykstantis kas ketverius metus – tarptautinis Jaschos Heifetzo smuikininkų konkursas, kuris šiemet jau šeštasis. Gegužės 26-27 dienomis, Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje turėjome galimybę gyvai bei internetu pamatyti ir išgirsti šešis konkurso finalininkus: Leonard Toschev (Vokietija), Amia Janicki (Šveicarija), Lorenz Karls (Švedija), Manon Galy (Prancūzija), Eva Rabchevska (Ukraina) ir Javier Comesaña (Ispanija). Pagal konkurso nuostatus, finaliniame ture privaloma atlikti vieną iš keturių galimų koncertų smuikui ir orkestrui: P. Čaikovskio op. 35, D-dur, J. Sibelijaus op. 47, d-moll, M. Brucho ,,Škotiškoji fantazija“ op. 46, Es-dur bei J. Conuso e-moll.

Drauge su jaunaisiais talentais griežė Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras (meno vadovas ir vyr. dirigentas Modestas Pitrėnas) diriguojamas Modesto Barkausko. Smuikininkų pasirodymus vertino garbinga tarptautinė žiūri: pirmininkas Gidonas Kremeris (Latvija), Goran Končar (Kroatija), Rūta Lipinaitytė (Lietuva), Svetlana Makarova (Šveicarija), Rusnė Mataitytė (Lietuva), Isabelle Van Keulen (Nyderlandai) bei Sergej Krylov (Italija). Pastarieji du pasirodymus stebėjo ir vertino nuotoliniu būdu.

Akivaizdu, jog konkurso komanda ryški ir pripažinta pasaulyje, tačiau norisi bent trumpai prisiminti 20-ojo amžiaus smuikininką Jaschą Heifetzą, kurio atminimui ir dedikuojamas renginys. Pastarojo metu, komisijos pirmininkas ir smuikininkas Gidonas Kremeris sakė: ,,Jascha Heifetzas buvo smuikininkų smuikininkas.“ Šią asmenybę mėgstama vadinti ir kitais epitetais, antai ,,Smuiko karalius“ arba ,,20-ojo amžiaus Paganinis“. Ir iš tiesų, tai atlikėjas pasižymėjęs išskirtiniu virtuoziškumu ir emocionalumu, kuris net tapo idealu daugelio pasaulio koncertinių salių klausytojams. Kaip žinia, J. Heifeztas gimė Vilniuje, tad mintis surengti tarptautinį jo vardo konkursą Lietuvoje sklandė ilgai ir ne visuomet idėja buvo lydima sėkmės, tačiau gerb. prof. Sauliaus Sondeckio, o vėliau ir prof. Petro Radzevičiaus iniciatyvomis, konkursas sėkmingai gyvuoja nuo 2001-ųjų metų.

Tačiau grįžkime prie VI tarptautinio Jaschos Heifetzo konkurso finalo, vykusio gegužės 26-27 dienomis, Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje. Kaip ir minėta, trečiajame (finaliniame) ture matėme ir girdėjome šešių dalyvių pasirodymus. Norėtųsi stabtelti prie kiekvieno iš jų, mat paskutiniam turui pasiekti smuikininkai varžėsi tarp 39-ių dalyvių, o muzikinė programa reikalavo didžiulio ryžto, atsidavimo, fizinės ir emocinės ištvermės bei muzikinio išprusimo.

Pirmiausiai norėtųsi pasveikinti konkurso diplomantus – Leonard Toschev (Vokietija), atlikusį P. Čaikovskio koncertą smuikui ir orkestrui op. 35, D-dur. Smuikininkas yra jauniausias konkurso dalyvis - jam vos šešiolika. Tad patekimas į finalinį turą – didelis pasiekimas. Nūdienos atlikėjų pasirodymuose, dažnai pastebiu polinkį lyrinius kūrinio epizodus interpretuoti perdėm ekspresyviai, tad itin žavėjo smuikininko kruopščiai apgalvoti artikuliaciniai niuansai piano dinaminėje skalėje. Tačiau prisiminkime, kad P. Čaikovkis sukūrė vienintelį koncertą smuikui ir orkestrui, 1870-aisiais, kuomet prasidėjo jo, kaip kompozitoriaus, intensyvūs muzikiniai ieškojimai, tad L. Toschev atlikime pritrūko meninės išraiškos laisvės, kurią užgožė švarios intonacijos ir techninės precizikos siekis.

Diplomu apdovanota ir Amia Janicki (Šveicarija), kuri, atlikusi taip pat vienintelį J. Sibelijaus koncertą smuikui ir orkestrui op. 47, d-moll, paliko emocinės stiprybės įspūdį. Smuikininkė tarsi pasakojo klausytojui asmeninę istoriją, kurią iliustravo suomiško šalčio sąstingio ir rimties peizažas.

Trečiasis dalyvis pelnęs diplomą – Lorenz Karls griežęs ką tik minėtąjį kūrinį. Žvelgiant lyginamuoju aspektu, smuikininkas koncertą interpretavo kiek kukliau ir santūriau, tačiau kūrinio minties vedimo logika pasirodė aiškesnė.

Įdomus pastebėjimas, jog visi konkurso prizininkai pasirodė antrąją finalo dieną.

Taigi trečioji premija bei publikos prizas įteikti smuikininkei Manon Galy (Prancūzija). Pirmiausiai komplimentai atlikėjai dėl akivaizdaus muzikantiško fizinio pasirengimo, sąmoningų poilsio momentų kūrinio metu, kuriuos atlikėjai dažnu atveju pamiršta arba to nėra įtraukę į savo rutiną. Minėtinas ir smuikininkės muzikalumas bei atidus įsiklausymas į orkestro partijų vingius bei dirigento nuorodas.

Šioje vietoje norisi tarti pagyrimo žodį Lietuvos nacionaliniam simfoniniam orkestrui ir dirigentui Modestui Barkauskui, kurių atlikime jautėsi nuoširdus noras patosiškai, bet kartu kokybiškai griežti, tokiu būdu padėdami jauniesiems talentams dar geriau atsiskleisti. Su keletu finalo dalyvių teko asmeniškai bendrauti socialiniuose tinkluose, tad jie išreiškė didžiules simpatijas orkestrui ir dirigentui.

Atlikėja Eva Rabchevska pelnė antrąją premiją, atlikdama P. Čaikovskio koncertą smuikui ir orkestrui op. 35, D-dur. Smuikininkė puikiai jaučia ir išpildo muzikinę formą, pasižymi labai gera technika, tačiau retkarčiais, atlikime norėjosi pajusti menininko laisvę, o ne vien racionalius sprendimus. Galiausiai, konkurso vedėjos Gerūta Griniūtė ir Rasa Murauskaitė pranešė VI tarptautinio J. Heifetzo smuikininkų konkurso nugalėtoją – Javier Comesaña (Ispanija). Jam taip pat įteiktas koncertinis prizas – rečitalis Lietuvos nacionalinėje filharmonijoje sekančiais metais bei solo pasirodymas Kintų Muzikos Festivalyje 2022-2023-aisiais metais. Javier Comesaña griežė M. Brucho ,,Škotiškąją fantaziją” op. 46, Es-dur ir būtent atlikimo metu jautėsi smuikininko muzikinė branda, filosofinis mąstymas, stilistikos pajautimas ne tik technikos, bet ir emocine prasmėmis. Tai talentas privertęs suklusti ir drauge pasinerti į škotų liaudies melodijos linkius. Apdovanojimų ceremonijos pabaigoje, nugalėtojas publikai dovanojo kompozitoriaus ir legendomis apipinto smuikininko N. Paganini Kapričą smuikui solo op. 1, nr. 14, Es-dur.

Taip pat didelius sveikinimus reiškiame konkurse dalyvavusiai smuikininkei Marijai Pranskutei, kuriai įteiktas specialusis prizas kaip geriausiai konkurso atlikėjai iš Lietuvos. Dar vienas specialusis prizas iškeliavo į dalyvio iš Kinijos, Qingzhu Weng rankas už geriausią kompozitoriaus Giedriaus Kuprevičiaus kūrinio ,,Strings and Fingers”/,,Stygos ir pirštai” interpretaciją.

Norisi dar kartą padėkoti konkurso organizatoriams – Lietuvos muzikos ir teatro akademijai bei ,,Natų knygynui” už puikią šventę muzikų bendruomenei, taip pat pagrindiniams remėjams – Lietuvos kultūros tarybai bei Lietuvos Respublikos kultūros ministerijai, nes be jų konkursas, vargu ar gyvuotų. Panašu, kad konkurso įspūdžiai įsimins ilgam, mat džiaugiamės ne tik sugrįžtančiais gyvais koncertais, bet ir konkursais!

Komentarai