Žmogus, pakeitęs akordeono istoriją

„Muzika yra mano gyvenimas, – pasakoja 74-erių akordeono virtuozas, aranžuotojas ir kompozitorius Richardas Galliano, – tai verčia mane keltis ryte, tai leidžia išreikšti save ir bendrauti su kitais“.
Richard‘o Galliano vardas jau ne vieną dešimtmetį puošia įrašų leidybos kompanijų stendus įvairiose žanruose ir kategorijose – nuo argentinietiško tango ar prancūziško valso-miuzetės, link „populiariosios“ klasikos ir išsiliejant į plačius džiazo standartų vandenis ir improvizacinę muziką. Italų kilmės prancūzas akordeono virtuozas per 50 metų savo karjerą yra sukaupęs per 70 įvairių žanrų, stilių, autorių ir sudėčių įrašų albumų (tiek studijinių, tiek koncertinių).
Kai šių metų balandį muzikantas pristatė savo naujausią darbą – įrašytą George Gershwino „Rhapsody in Blue“, jis prisipažino, kad sugroti šį kūrinį buvo sena jo svajonė. Dar vaikystėje išgirstas šio kūrinio įrašas buvo kaip muzikinis šokas, jaunuolis susižavėjo kūrinio galia ir grožiu, todėl jis buvo įsitikinęs, kad vieną dieną jį įrašysiąs, nors iššūkis bus didžiulis. Būdamas 17-os Richardas Galliano sugrojo šį kūrinį akordeonu, tačiau tąsyk trūko ir gyvenimo išminties, ir muzikinės patirties perkeliant akordeonui svetimą fortepijono faktūrą, nes tai yra visiškai skirtingi, skirtingų galimybių instrumentai. Tad prie šio kūrinio sugrįžo po 50 metų ir štai šiemet pasaulį išvydo „Rhapsody in Blue“ R. Galliano akordeono versija. Pasak paties R. Galliano, G. Gerswinas jam yra svarbiausias pastarojo šimtmečio kompozitorius, o „Rhapsody in Blue“ apima šokio ir dainos dimensijas, kaip ir visa G. Gershwino kūryba. Juk jis buvo ir dainų, ir šokių muzikos autorius. Interpretuojant šį kūrinį, greta G. Gershwino jam labai svarbus yra tampriai su G. Gershwino kūrybą susijęs legendinis svingo eros šokėjas ir dainininkas Fredas Astairas. Šis kūrinys, tai tarsi duoklė viso pasaulio menui, jungianti muziką, šokį ir poeziją, vienu metu klasikinis ir modernus kūrinys, „Rhapsody“ ir toliau jaudina publiką visame pasaulyje. Interpretuojant šį kūrinį reikia didelės muzikinės ir žmogiškos patirties, būtina įvaldyti techniką ir virtuoziškumą, gebant perteikti gilius jausmus. Tai - tikslumo ir meistriškumo iššūkis, sako žymusis akordeonistas.
Reikšmingas akordeonisto kūrybinėje karjeroje buvo 2010-2016 metų laikotarpis. Tais metais prestižinės Deutsche Grammophon leidyklos iniciatyva realizuoti keturių albumų, skirtų Johanno Sebastiano Bacho, Antonio Vivaldi, Nino Rota, Wolfgango Amadeuso Mozarto Mozarto kūrybai, įrašai.
Richardo Galliano scenos partneriais tapo net tik žymūs prancūzų dainininkai ar akordeonistai, bet tokie pasaulinio garso džiazmenai kaip Chet Bakeris, Charlie Hadenas, Ronas Carteris. Didelę įtaką akordeonisto kūrybai turėjo pažintis su Astoru Piazzolla devintojo dešimtmečio pradžioje. Šios bičiulystės ir bendradarbiavimo vaisiais tapo tokios originalios R. Galliano kompozicijos kaip „Famille d'Artistes“, „Vasarvidžio nakties sapnas“, „Trys preliudai koncertiniam akordeonui“, „Baleto tango keturiems akordeonams“.
Šių metų rugpjūčio septynių koncertų europinį turą akordeono virtuozas pradeda būtent nuo Vilniaus, kur jis pasirodys rugpjūčio 1 dieną Kristupo festivalyje su programa „New York tango trio“, kartu su juo gros gitaristas Adrien Moignard ir kontrabosininkas Diego Imbert. Šios programos idėja mena dar pirmąjį akordeonisto apsilankymą Niujorke 1995-ais, o visa programa buvo įrašyta gyvai 2022 metais Kuly festivalyje, albumą išleido kompanija TCB, kuri priklauso Montrė džiazo festivaliui. Šioje programoje jungiasi svingas, prancūziškas valsas-miuzetė ir Astoro Piazzolos tango.
Žymus japonų akordeonistas Yasuhiro Kobayashi taikliai pastebėjo, kad „Richardas Galliano pakeitė akordeono istorijos eigą. Galime kalbėti apie prieš ir po Galliano.“ Tačiau klausimas ne vien tik apie akordeono istorijos raidą. Visos Richardo Galliano interpretacijos byloja apie jo didžiulį talentą ir jo nepasotinamą aistrą visai muzikai. Todėl jis ir yra vienas universaliausių (stilių prasme) ir paveikiausių interpretatorių visoje muzikos istorijoje, todėl jis ir pakeitė akordeono istoriją.