„Baroko pavasaris Biržuose“. Pirmoji savaitė

Publikuota: 2016-04-15 Autorius: Romualda Butkevičienė
„Baroko pavasaris Biržuose“. Pirmoji savaitė

Ankstyvą pavasarį kartu su pirmaisiais paukščiais ir tik su vos bandančia atbusti gamta jau antrą kartą skleidėsi senosios muzikos festivalis „Baroko pavasaris Biržuose“, kuris turi tikslą atgaivinti senosios muzikos tradicijas po Biržų pilies skliautais. Labai laukiamas festivalis savyje talpina ne tik jaunų žmonių norą kuo daugiau pažinti, išmokti, įgyti profesinės patirties, bet gerąja patirtimi dalintis su savo bendraamžiais ir skleisti šią žinią plačiajai visuomenei, ugdant neabejingą ir žingeidų klausytoją.

Senosios muzikos festivalį kovo 7 d. pradėjo ansamblis iš Austrijos „Trio il temperamento“, kurio narės Nóra Görbe (išilginės fleitos, barokinis obojus), Aliona Kalechyts-Piatrouskaya (barokinis smuikas), Ľubica Paurová (klavesinas) žavisi barokine muzika ir stengiasi autentiškai perteikti ją publikai. Į Lietuvą kolektyvas buvo pakviestas susitikti su vaikais ir jaunimu edukaciniame šv. Kazimiero festivalyje Valdovų rūmuose ir senosios muzikos festivalyje „Baroko pavasaris Biržuose“. Atidarymo koncertas  pasakojo Don Kichoto istoriją. Tai vienas sąmojingiausių bežodžių barokinių muzikinių pasakojimų. Kompozitorius G.F.Telemanas muzikos garsais vaizduoja Migelio de Servanteso „Išmoningojo hidalgo Don Kichoto iš La Manšo“ klajones. Klausydamiesi „Trio il temperamento“ kartu su herojumi išgyvenome visas emocijas: kovingumą , įtūžį, liūdesį, džiaugsmą, juoką. Draugystė, riteriška narsa, aukštai užsibrėžti nuostabūs tikslai ir  Don Kichotą nuo pat pradžių užvaldžiusi amžinoji meilė spinduliavo šio ansamblio pasirodyme.  Jaunos žavios atlikėjos  demonstravo virtuoziškumą, puikų ansambliškumą, meistriškumą. Senieji  instrumentai skambėjo be galo subtiliai, galbūt mums ne visai įprastai, bet, be abejonės, naujai. Ansamblio narės džiaugėsi klausytojais, ypač jaunaisiais, kurie įsitraukė į šią kelionę per Europą. Keliauti padėjo lėlės, kurios vaizdavo personažus: Don Kichotą, Dulsinėją ir Sančą Pansą. Koncerto moderatoriaus Vilimo Norkūno pagalba lėlės tarsi atgijo ir padėjo priartinti senąją muziką prie jaunųjų klausytojų, kurie neliko abejingi, gyvai, emocingai reaguodami į skambančią muziką, personažai privertė ir visus klausytojus tapti šios istorijos keleiviais. Šis ansamblio pasirodymas atvėrė dar nepažintus šios muzikos klodus, leido gėrėtis, patirti pačias įvairiausias emocijas, uždegė  noru ieškoti, gilintis į dar neatrastus dalykus.  

Į koncertą buvo pakviesti ir socializacijos centro „Širvėna“ auklėtiniai,  Labdaros ir paramos fondo „Vilties šviesa“ veikoje dalyvaujantys nepilnamečiai, kurie klausydamiesi edukacinio koncerto, galėjo pabūti išskirtinėje aplinkoje, patirti estetinius išgyvenimus pilies rūmų erdvėje tarp besiklausančių muzikos žmonių. Muzikos atlikėjų betarpiškas bendravimas augina vaikų savivertę, suvokimą, kad pasaulis būna ir kitoks, nei jie mato savo namuose. Taip vaikai skatinami stengtis išsiveržti iš juos slegiančios aplinkos, siekti savų tikslų. Pertraukos metu vaikai norėjo pakalbinti muzikantes, su jomis nusisfotografuoti.

Įspūdingu koncertu pradėtas festivalis kvietė ir į dar du savaitės koncertus.  Antrasis festivalio koncertas „Baroko aidai“ leido pajusti tikrai šventišką kovo 11 – osios nuotaiką. Ansamblis „Purgatorio musicale“ atliko tą misiją, kuri užkoduota pavadinime (muzikinė skaistykla) - muzikos pagalba skaistinti sielas... Užduotis nebuvo iš lengvųjų -  baroko muziką pateikti taip, kad ji būtų prieinama, suvokiama ir neštų dvasinę atgaivą.  Būrys talentingų jaunų atlikėjų: Vilija Mažintaitė (sopranas),  Arvydas Barzinskas (trimitas), Agnė Doveikaitė (smuikas), Artūras Šilalė (smuikas), Kotryna Ugnė Daunytė (smuikas), Laurynas Preikša (smuikas), Rugilė Šilalytė (smuikas), Elena Daunytė (violončelė), Ugnė Petrauskaitė (altas), Dainius Rudvalis (kontrobosas), Vilimas Norkūnas (klavesinas) sugebėjo pavergti klausytojus šios muzikos grožiu, kilnumu ir nemirtingumu.   Ansamblis kūrė baroko aidų efektus išnaudodamas ypatingą pilies rūmų  akustiką, atlikėjai žaidė „aidą“ grodami skirtinguose salės kampuose, už durų, nematomi žiūrovo. Ypatingu, aksominiu tembru skambėjo Vilijos Mažintaitės balsas, kuris nenusileido koncerte karaliavusiam Arvydo Barzinsko trimitui. Daugelis Baroko kompozitorių rašė šiam instrumentui solinius kūrinius arba naudodavo trimitą savo partitūrose, kad paskleistų iškilmingą, kone karališką nuotaiką.  Skaidriai, šviesiai liejosi solistės  Agnės Doveikaitės smuikas. Visus atlikėjus vienijo klavesinininkas Vilimas Norkūnas, kuris pagrįstai ansamblio narių vadinamas maestro di capella . Ne vienas, atėjęs į tokį koncertą pirmą kartą, tvirtino, kad  šis kartas tikrai ne paskutinis. Klausytojai po koncerto jautėsi pakilėti, giedrios nuotaikos, užkrėsti tuo džiugesiu, kuriuo spinduliavo atlikėjai, suteikdami galimybę prasmingai švęsti Lietuvos Nepriklausomybės atkūrimo šventę.

Trečiasis baroko muzikos savaitės koncertas – meistriškumo kursų dalyvių pasirodymas. Jau nuo šeštadienio, kovo 12d.,  ryto  jaunieji atlikėjai pasklido po pilies menes. Senosios muzikos specialistai Ieva Baublytė ir Vilimas Norkūnas vedė pamokas, kurias galėjo stebėti ne tik mokiniai, jų mokytojai, bet ir muziejaus lankytojai. Baroko muzikos paslapčių mokėsi Biržų Vl.Jakubėno muzikos mokyklos mokiniai ir svečiai iš Vilniaus B. Dvariono muzikos mokyklos, Kauno Garliavos meno mokyklos, Panevėžio, Rokiškio, Kupiškio muzikos mokyklų. Visi žavėjosi mokymams sukurta aplinka, kuri padeda įsigilinti į senosios muzikos interpretaciją, įsisavinti lektorių rekomendacijas ir pasiruošti vakaro koncertui. Kursų dalyviai praktiškai tobulinosi dainavimo, pučiamųjų instumentų, klavesino ir ansamblinio muzikavimo užsiėmimuose. Nemažą būrį klausytojų sutraukė Ievos Baublytės paskaita-seminaras „Išilginės fleitos renesanso ir baroko muzikoje“. Seminaro dalyviai buvo supažindinti su istoriškai atkurtomis išilginėmis fleitomis, bei naujais senosios muzikos repertuaro pavyzdžiais, praktiškai išbandė renesanso išilgines fleitas ir kartu su moksleiviais dainininkais paruošė kelis renesanso muzikos pavyzdžius, kuriuos atliko vakaro koncerte. Jaunieji atlikėjai su ypatingu jauduliu laukė koncerto, kuriame turėjo parodyti, ką išmoko meistriškumo pamokose ir kaip geba susitvarkyti su  naujai įgytomis interpretacijos galimybėmis. Koncertas buvo puikus, atskleidė ne tik moksleivių kūrybiškumą, drąsą, atkaklumą siekiant iškeltų tikslų, bet sulaukė jaunųjų muzikantų artimųjų, bendraamžių, mokytojų ir visų klausytojų gausių aplodismentų, palaikymo. Renginio pabaigoje visi dalyviai ir jų mokytojai buvo apdovanoti festvalio organizatorių Padėkos raštais.

Po intensyvios pirmosios savaitės, talpinusios net tris koncertus, „Baroko pavasaris Biržuose“ kviečia į balandžio mėnesio koncertus.

Balandžio 16 dieną (šeštadienį) 16 val. išgirsime ansamblį „Chiaroscuro“, kurio nariai Rūta Vosyliūtė (sopranas), Ieva Baublytė (išilginės fleitos, gotikinė arfa) ir Vilimas Norkūnas (klavesinas) jau pažįstami  klausytojų auditorijai iš pirmojo festivalio. Praėjusiais metais kolektyvas parodė muzikinio teatro „Tarp natų“ programą „Affetti musicali“. Šiais metais atlikėjai padovanos pavasarišką koncertą  „Augelletti Ruscelletti“  (Pastoralė muzikoje) - idilišką pastoralę, kviečiančią klausytojus prisėsti medžių paunksmėje, viliojančia išgirsti ramų vandens tekėjimą, faunų dainas, susižavėjimo ir liūdesio pilnas mitologinio pasaulio istorijas. Fleitos, balso ir klavesino garsai trauks pailsėti, nusnūsti kartu su miegančiomis nimfomis, o pabudusius linksmos šventės ir šokio melodijos masins šokti ir linksmintis.

Ansamblio „Chiaroscuro“ (it. šviesotamsa) nariai nukels klausytojus į jaudinantį kontrastų pasaulį: melancholija čia susipina su giedra nostalgija, paukščių giesmės – su barokinių instrumentų skambėjimu, o nekalti gamtovaizdžio peizažai – su tragiškai gražiomis meilės istorijomis. Besiklausant pastoralės nujaučiamas neapčiuopiamas, bet beveik patirtas ir tarsi pažįstamas rojaus dvelksmas.

Balandžio 17 dieną (sekmadienį) 13 val. sulauksime svečių iš Rygos - baroko orkestro COLLEGIUM MUSICUM RIGA ir  baroko choro COLLEGIUM CHORO MUSICI RIGA. Baroko orkestro COLLEGIUM MUSICUM RIGA pavadinimas yra perimtas iš orkestro, gyvavusio Rygoje XVII amžiuje. Dabartinį orkestrą 1990 metais  įkūrė Māris Kupčs, žymus baroko ir klasicizmo muzikos tyrinėtojas, Jāzepo Vītolo vardo Latvijos Muzikos akademijos Senosios muzikos katedros vadovas, profesorius. Nuo 2005 metų orkestras groja senųjų istorinių instrumentų kopijomis ir yra vienintelis toks kolektyvas Latvijoje. Dauguma orkestro  muzikantų  yra  Jāzepo Vītolo vardo Latvijos Muzikos akademijos Senosios muzikos katedros dėstytojai.

Solistai: Agnese Kanniņa – Liepiņa /barokinis smuikas/, Laura Šarova /barokinis smuikas/, Liene Beitāne  /barokinis altas/, Danuta Ločmele /barokinis violončelė/. Baroko choras COLLEGIUM CHORO MUSICI RIGA įkurtas 2001 metų pabaigoje. Choras kartu su baroko orkestru atlieka ir žinomų baroko kompozitorių muziką, ir sukurtą Latvijos istorinėje dalyje. Orkestras  su choru koncertuoja ne tik Latvijoje, bet ir Baltijos regiono bei Skandinavijos valstybėse. Solistai: Laura Iesava /sopranas/,  Ilze Grēvele /sopranas/, Kaspars Vēvers  /bosas/.

Koncerte „Latvijos barokas“ girdėsime Latvijos teritorijoje kūrusių kompozitorių J.V.Meder, T.Campion, J.Fischer kūrinius.

Balandžio 30d. (šeštadienis) 17val. -baigiamasis festivalio koncertas.  Tarptautinio senosios muzikos ansamblio CANTO FIORITO (meno vadovas Rodrigo Calveyra) programa TARQUINIO MERULA- DIDYDYSIS VAZŲ DVARO MUZIKOS MEISTRAS.  Atlikėjai: Rūta Vosyliūtė /sopranas; Renata Dubinskaitė /mecosopranas/, Saulė Šerytė /mecosopranas/, Algirdas Bagdonavičius /tenoras/, Nerijus Masevičius /bosas/, Ieva Baublytė /išilginės fleitos/, Rodrigo Calveyra  /kornetas, išilginės fleitos/ (Brazilija/Prancūzija), Adrian France /barokinis trombonas/ (Didžioji Britanija),

Rodney Prada  /viola da gamba/ (Kosta Rika/Italija), Davide Pozzi /klavesinas, vargonėliai/ (Italija).

Vilniuje įsikūręs tarptautinis senosios muzikos ansamblis “Canto Fiorito” daugiausia dėmesio skiria XVII a. pirmosios pusės Abiejų Tautų Respublikos (Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės ir Lenkijos Karalystės) muzikos palikimui ir istoriškai pagrįstam jo atlikimui. Tuo metu čia dirbusių italų muzikos meistrų ir vietos kompozitorių ankstyvojo baroko stiliaus kūryba yra ansamblio meninės veiklos šerdis.  Tačiau, ansamblio meno vadovo Rodrigo Calveyros gilaus senosios muzikos išmanymo dėka, ansamblis kartais atlieka ir renesanso bei vėlyvųjų viduramžių programas.

Šioje programoje pirmą kartą Lietuvoje išsamiai pristatoma žymiausio LDK valdovų Vazų dvare kūrusio kompozitoriaus Tarquinio Merulos kūryba.  Jis yra vienas įtakingiausių XVII a. pradžios kompozitorių, jo vardas rašomas greta Claudio Monteverdi ar Fracesco Cavalli. Koncerte klausytojai išgirs visas Merulos kurtas bažnytinės ir pasaulietinės, vokalinės ir instrumentinės muzikos formas – motetus, madrigalus, arijas, sonatas, simfonijas, variacijas boso pagrindu, ir pirmą kartą po 350 metų rekonstruotas jo kompozicijas (boso partija buvo prarasta), sukurtas jam tarnaujant Žygimanto Vazos dvare.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

               

Komentarai