KLAIPĖDOS KAMERINIS ORKESTRAS: Nuo klasikos iki egzotikos

Publikuota: 2018-03-19 Autorius: Tomas Bakučionis
KLAIPĖDOS KAMERINIS ORKESTRAS: Nuo klasikos iki egzotikos

"Auksinio disko 2015" laureatas Klaipėdos kamerinis orkestras nėra dažnas svečias sostinėje. Orkestras buvo įsteigtas dar 1992 metais altininkės Liudos Kuraitienės, kuri jam ir vadovavo. Nuo 2009 –ųjų orkestrui ėmus vadovauti violončelininkui Mindaugui Bačkui, pastebimai kito orkestro grojimo maniera ir interpretaciniai prioritetai.

Kovo 14-ąją Nacionalinėje filharmonijoje KKO pasirodė su įdomia ir netradicine programa.

Savo pasirodymą orkestras pradėjo su Johanno Michaelio Haydno (1737-1806) Koncertu smuikui ir orkestrui G-dur (MH52), solo griežė orkestro kviestinis koncertmeisteris austrų smuikininkas Frankas Stadleris, su kuriuo klaipėdiečių kolektyvas bendradarbiauja jau keleri metai. J. M. Haydnas yra įžymiojo Vienos klasiko Josepho Haydno jaunėlis brolis, ir nors jo kūrybą mūsuose mažiau žinoma, tačiau J. M. Haydnas yra sukūręs apie 360 įvairių žanrų kūrinių. Didesnę dalį gyvenimo kompozitorius praleido Zalcburge, bičiuliavo su W. A. Mozartu. J. M. Haydno Koncertas smuikui ir orkestrui G-dur (MH52) labai šviesus ir skaidrus. F. Stadleris pasirinko barokui ir galantiškajam stiliui (taip pat ir autentiškai manierai) būdinga artikuliaciją, lengvai formuojamą garsą ir artikuliuotą dinamiką, tarsi pabrėždamas J. M. Haydno stilistinį tiltą tarp baroko ir Vienos klasikų.

Styginių kvartetų versijos kameriniam orkestrui visada būna tam tikras iššūkis. Orkestras pirmoje koncerto dalyje griežė L.van Beethoveno Styginių kvartetą Nr.11 f-moll op.95, kuris orkestrui nėra patogus dėl gausių unisonų ir specifinės „kvartetinės“ faktūros. Ketvirtojoje kvarteto dalyje jutau tam tikrą „intonacinį nuovargį“, tačiau klaipėdiečių kolektyvas parodė turintis ryškų savitą braižą, kurį ženklino raiškiai artikuliuotos frazės, efektinga dinamika.

Antroje koncerto dalyje – žadėtoji egzotika – japonų instrumentas shȏ , kuris skambesiu primena portatyvinius vargonėlius, išvaizda – gotikinės bažnyčios bokštą. Įdomu tai, kad solistė Tomoko Kiba dar yra ir smuikininke bei daug metų dirbo Saarbriukeno orkestro koncertmeistere. Instrumentu shȏ ji mokėsi groti pas žymų shȏ meistrą Mayumi Miyata. Su Klaipėdos orkestru ji atliko japonių kompozitoriaus Toshio Hosokawa Shȏ ir styginių kvartetui sukurtą kūrinį „Peizažas V“, vėl gi – versija styginių orkestrui. Absoliučiai minimalistinis kūrinys, grįstas keliomis intonacijomis ir keliais akordais, tačiau išradingai panaudotos egzotiškojo instrumento dinaminės galimybės, todėl visos programos kontekste klausėsi tikrai įdomiai.

Koncertą orkestras užbaigė Benjamino Britteno „Variacijomis Franko Bridge‘o tema“ op. 10. Nors kūrinį sudaro 10 variacijų-miniatūrų, tačiau šis ciklas išsiskiria vidine didybe ir dramatine energija, yra tiesiog savaime įkvepiantis, nes genialus. Jutau, kad orkestrui šis kūrinys yra labai artimas, visi orkestro interpretaciniai akcentai sudėlioti logiškai, nuosekliai ir įtikinamai. Išties puikus pasirinkimas koncerto finalui ir, ko gero, ryškiausias viso koncerto įspūdis.

Susiję nariai

Tomas Bakučionis

Tomas Bakučionis

Pianistas, klavesinininkas, vargonininkas, muzikos kritikas

Komentarai