Pasauliniame Kerkradės muzikos konkurse Nyderlanduose pirmąkart plevėsavo ir Lietuvos vėliava

Publikuota: 2017-08-28 Autorius: Kazys Daugėla
WMC on Tour afišoje Nacionalinis Lietuvos jaunimo vario dūdų orkestras

Liepos 6-30 dienomis Pietų Nyderlanduose vykusiame 18-jame pasauliniame muzikos festivalyje – konkurse Kerkradės mieste World Music Contest (WMC), pirmąkart plevėsavo ir Lietuvos vėliava. Neseniai suburtas Nacionalinis Lietuvos jaunimo vario dūdų orkestras (meno vadovas ir dirigentas Remigijus Vilys), sudarytas iš daugumos Panevėžio rajono Naujamiesčio kultūros centro vario dūdų orkestro „Aukštyn“ muzikantų bei iš Vilniaus, Kauno, Šilutės, Tauragės ir kitų miestų sukviesto talentingo jaunimo, pirmą kartą atstovavo Lietuvai šiame svarbiausiame pučiamųjų muzikos tarptautiniame renginyje.

World Music Contest festivalis vyksta kas ketveri metai ir tęsiasi net 24 dienas. Parduoti bilietus į šį renginį buvo pradėta dar kovo pradžioje. Šiemet liepos mėnesį vykusiame festivalyje buvo sulaukta rekordinio žiūrovų (apie 400 tūkst.) ir dalyvių skaičiaus: daugiau nei 20 000 muzikantų iš 32 šalių ir 5 žemynų - 260 orkestrų, kuriuose vidutiniškai yra po 80 muzikantų. Šiemet vykusiame renginyje, jau dabar neoficialiai vadinamame olimpinėmis pučiamųjų muzikos žaidynėmis, klausytojai turėjo ką rinktis. Buvo pasiūlyta per 100 įvairiausių renginių skirtingose erdvėse: stadionuose, aikštėse, salėse, kurie visą mėnesį vyko ne tik Kerkradės mieste, bet ir visame Limburgo krašte, virtusiame milžinišku tautų katilu. Tai buvo tikras iššūkis ir konkurso senbuviams, ir atvykusiems naujiems kolektyvams, ir pasaulio savanoriams, atvykstantiems padėti renginio organizatoriams. Dalyvauti šiame konkurse yra kiekvieno pajėgaus pučiamųjų orkestro visame pasaulyje tikslas. O garbė jame laimėti prizinę vietą prilygsta sportininko parsivežtam olimpiniam medaliui, kuris vėliau atveria plačias perspektyvas.

Aukščiausioje (Concert Division) kategorijoje varžėsi 9 stipriausi pasaulio profesionalūs koncertiniai pučiamųjų instrumentų orkestrai. Pasaulio čempionais tapo orkestras Harmonie St. Petrus & Paulus Wolder-Maastricht iš Nyderlandų (dirigentas Matty Cilissen), surinkęs 96,50 balų iš 100 galimų. Pirmoje kategorijoje (1st Division) koncertinių pučiamųjų instrumentų orkestrų konkurse varžėsi 23 orkestrai, kuriame čempionais tapo orkestras Harmonieorkest De Volksgalm vzw (dirigentas Frenk Rouschop) iš Belgijos, surinkęs 96,08 balų. Antroje kategorijoje (2nd Division) koncertinių pučiamųjų instrumentų orkestrų konkurse varžėsi net 25 jaunimo orkestrai, kuriame dalyvavo ir mūsų kaimynės Latvijos jaunimo pučiamųjų orkestras (dirigentas Jānis Puriņš), surinkęs 80,67 balų iš 100 galimų (22-oji vieta). Šioje kategorijoje čempionais tapo orkestras Banda Sinfonica Asociacion Amigos de la Musica de Yecla (dirigentas Ángel Hernández Azorín) iš Ispanijos, surinkęs 96,17 balus.

Varinių dūdų orkestrų aukščiausioje (Concert Division) kategorijoje varžėsi 10 stipriausių pasaulio varinių pučiamųjų instrumentų orkestrų. Čempionų taurę iškovojo vario dūdų orkestras Brassband Willebroek (dirigentas Frans Violet) iš Belgijos, surinkęs 97,50 balų iš 100 galimų. Priminsiu, kad šio orkestro solistai šiemet dalyvavo XVII Lietuvos pučiamųjų instrumentų orkestrų čempionato Panevėžyje renginiuose. Antroji vieta (95,00 balai) atiteko Nacionaliniam Naujosios Zelandijos varinių pučiamųjų orkestrui (dirigentas Nigel Weeks), o 3-ioji prizinė vieta skirta orkestrui Carlton Main Frickley Colliery Band (dirigentas Erik Janssen) iš Didžiosios Britanijos, nors surinko tiek pat balų, kaip ir orkestras iš Naujosios Zelandijos. Kitose kategorijose čempionais tapo vario dūdų orkestrai iš Nyderlandų: pirmoje kategorijoje Brassband Oefening en Uitspanning (dirigentas Anno Appelo) – 95 balai, antroje kategorijoje Christelijke Brassband Gloria Deï - 96 balai, trečioje kategorijoje Gereformeerde Brassband Groningen - 93 balai.

Geriausiu aukščiausiosios (Concert Division) kategorijos fanfariniu orkestru (Fanfare Band) pripažintas Koninklijke Fanfare Kempenbloei Achel iš Belgijos, surinkęs 97,70 balų. Dirigavo legendinis belgų dirigentas Ivan Meylemans.

Daugiausia balų (95,25) maršinių orkestrų aukščiausioje kategorijoje (World Division) gavo Show Marching and Concertband Flora Band iš Rijnsburgo miesto (Nyderlandai). https://www.youtube.com/watch?v=nuVhetvm6h4

Šioje kategorijoje Parkstad stadione varžėsi net 50 geriausių maršinių orkestrų iš viso pasaulio. Geriausiu parado maršiniu orkestru pasaulyje (94,42 balai) pripažintas Showband Takostu iš Stiens miesto (Nyderlandai). Daugiausia balų (96,08) šou orkestrų aukščiausioje kategorijoje (World Division) surinko orkestras Pasveerkorps iš Leeuwardeno miesto (Nyderlandai).

Aukščiausioje (Championship Division) kategorijoje varžėsi 12 stipriausių pasaulio mušamųjų instrumentų ansamblių. Čempionų titulą iškovojo taip pat kolektyvas iš Nyderlandų - Cadenza Twello, surinkęs 97,16 balų iš 100 galimų.

Ką tik sugrįžusius iš kelionės, jau kitą dieną aptarinėjančius 2019 metų Europos varinių pučiamųjų orkestrų čempionato Palangoje organizacinius klausimus, kalbinu dirigentus Remigijų Vilių, Tadą Šileiką ir Lietuvoje atostogaujantį Jacob Dijkstra (Nyderlandai). Paprašau jų pasidalinti mintimis bei įspūdžiais apie Pasaulio muzikos konkursą Kerkradėje.

Kaip pavyksta išlaikyti tokio grandiozinio renginio visame pasaulyje prestižą?

J.D. Visų pirma, WMC turi stiprią komandą. Pagrindinė darbo jėga yra didelės savanoriškų darbuotojų grupės, kurios dalijasi ir atlieka užduotis darbo grupėse. Darbo grupės vadovai yra atsakingi už proceso koordinavimą ir kokybę. "WMC Kerkrade" turi apie 15 darbo grupių su daugybe įvairių specializacijų, tokių kaip konkursų, apgyvendinimo ir paslaugų organizavimas. WMC Kerkrade labai didžiuojasi savo savanoriais, be kurių nebūtų WMC. Gerai veikia organizacinė struktūra. Neblogas finansavimas iš įvairių sričių. Nyderlandų vyriausybė skiria šiam renginiui 800 tūkst. Eurų ketveriems metams. Yra įkurtas specialus festivalio Olandų kultūros dalyvių fondas, daug prisideda Kerkradės miesto ir visos Limburgo provincijos valstybinės institucijos. Nemažai surenkama lėšų už parduotus bilietus, nes visi renginio koncertai yra mokami. Be to labai stipri yra Kerkradės miesto bendruomenė, siekianti išsaugoti šį prestižiniu tapusiu renginį. Vos ne kas antras Kerkradės miesto pilietis yra įsijungęs į šią kilnią misiją, be atlygio dirba savanoriais. Šių metų keturias savaites vykstančio WMC renginio biudžetą sudarė per 3,5 milijono Eurų.

Nuo pat savo veiklos pradžios 1951 m. WMC stengiasi suvienyti muzikos mėgėjų pasaulį pagal Friedricho Schillerio motto (devizą) "Alle Menschen werden Brüder ..." vok. “Visi žmonės tampa broliais” (L. van Beethoveno 9-oji simfonija). Jie taip pat stengiasi padėti viso pasaulio pučiamųjų instrumentų orkestrams gerinti grojimo kokybę, pristatyti pasauliui geriausią profesionalios muzikos patirtį; ugdyti dirigentų ir muzikantų individualią kokybę bei praturtinti pučiamųjų instrumentų orkestrų repertuarą.

MC Kerkrade glaudžiai bendradarbiauja su daugeliu pagrindinių tarptautinių pučiamųjų muzikos organizacijų, tokiomis kaip WASBE, EBBA, WAMSB, ABA ir Midwest Band Clinic. Iki šiol WMC vaidina pagrindinį vaidmenį daugelyje iniciatyvų, siekiančių tobulinti pučiamujų orkestrų veiklą visame pasaulyje.

Kad pritrauktų vis daugiau lankytojų, WMC organizatoriai stengiasi pasikviesti garsių visame pasaulyje atlikėjų, orkestrų, vadinamų “žvaigždėmis”. Šiemet festivalyje koncertavo garsus Balkanų kompozitorius ir muzikantas Goranas Bregovičius su vestuvių ir laidotuvių orkestru, taip pat populiarus Miuncheno filharmonijos pučiamųjų ansamblis “Blechschaden” iš Vokietijos, vadovaujamas Bob Ross. Visada daug žiūrovų pritraukia maršinių ir šou orkestrų pasirodymai stadionuose, ypač kai dalyvauja garsus visame pasaulyje pučiamųjų instrumentų šou orkestras ant dviračių “Crescendo” iš Nyderlandų.

Pasaulio muzikos konkursas „World Music Contest“(WMC) turi ir savo atsiradimo istoriją. Kokia ji?

J.D. Pasaulio muzikos konkurso (WMC) atsiradimo istorija prasideda jau nuo 1949 metų, kai į Kerkradę atvyksta vienas pajėgiausių tuo metu visoje Anglijoje angliakasių vario dūdų orkestras “Carlton Main Frickley Colliery Band” (įkurtas 1884 m.) iš Pietų Jorkšyro. Dar tik atstatomoje per II-ąjį pasaulinį karą sugriautoje Europoje dar nebuvo viešbučių ir kitų tinkamų užsienio svečius apgyvendinti vietų. Atvykę anglų orkestro muzikantai ėjo per Kerkradės miesto namus belsdamiesi, kad juos įsileistų ir suteiktų nakvynę. Miesto gyventojai mielai priėmė netikėtus svečius. Olandams paliko didelį įspūdį pirmas orkestro iš Anglijos apsilankymas Kerkradės mieste, kur nuo seno taip pat buvo išvystyta angliakasyba, kad gavo kvietimą atvykti kitais metais.

1951 metais angliakasių rajone Limburge po darbo buvo surengtas pučiamųjų orkestrų pasirodymas – tikra atgaiva po žeme dulkių, tamsos, sunkaus fizinio darbo, deguonies trūkumo išvargintiems žmonėms. Tą sekmadienio popietę grojo ne tik vietiniai orkestrai, bet ir kitų miestų muzikantai. 1951 m. buvo ta kelionė, kai gimė idėja sukurti tarptautinį muzikos festivalį, šiandien žinomą kaip vieną iš prestižiškiausių pasaulyje muzikos renginių - Pasaulio muzikos konkursą (WMC). Vienas iš šio festivalio iniciatorių, “Frickley Colliery Band” veteranas, kornetininkas David Read buvo gražiai pagerbtas per WMC "Brass Gala” koncertą. Kitas šio orkestro veteranas Alec Garbutt kaip tik tuo metu šventė savo deimantines vestuves ir negalėjo atvykti. Iki šių dienų “Carlton Main Frickley Colliery Band” yra vienas iš stipriausių vario dūdų orkestrų visame pasaulyje. Šiemet šis legendinis anglų orkestras po ilgos pertraukos dalyvavo ir WMC vario dūdų orkestrų konkurse aukščiausioje (Championship Division) kategorijoje ir laimėjo 3-iąją prizinę vietą, nors surinko 95 balus, kaip ir orkestras iš Naujosios Zelandijos (II vieta).

Kaip buvęs ilgametis Europos varinių pučiamųjų instrumentų asociacijos (EBBA) prezidentas, nemažai prisidedate kaip puikus organizatorius ir ekspertas WMC. Kuo išsiskyrė šiais metais vykęs renginys nuo ankščiau vykusių?

J.D. WMC renginys ypač reikšmingas yra viso pasaulio koncertiniams, fanfariniams, maršiniams, šou pučiamųjų orkestrams, bei mušamųjų instrumentų ansambliams. Varinių pučiamųjų instrumentų orkestrai turi savo prestižinį kasmet vykstantį Europos varinių pučiamųjų orkestrų čempionatą. Tačiau džiaugiuosi, kad man esant atsakingam už varinių pučiamųjų orkestrų sritį WMC, paskutiniu metu išaugo populiarumas vario dūdų orkestrų visame pasaulyje. Šiemet WMC konkurse dalyvavo net 35 vario dūdų orkestrai. Renginio metu buvo atlikti net 37 nauji kompozitorių kūriniai vario dūdų orkestrams.

Ypač daug dėmesio ir lėšų šį kartą buvo skirta projektui "WMC Young Generation", susijusiu su jaunąja karta. Šis projektas pasiūlė jauniesiems muzikantams iš viso pasaulio galimybę susipažinti, mokytis vieni iš kitų bei keistis savo kultūra ir repertuaru. Žiūrėdama į ateitį, WMC organizacija nori gerinti ryšius su jaunesne auditorija ir skatinti talentus pučiamųjų muzikos srityje. Buvo atrinkti 5 skirtingų sudėčių jaunimo orkestrai: iš Venesuelos, Ispanijos, Nyderlandų, Vengrijos ir Lietuvos, kurie per 2 savaites festivalio metu vykdė mainų projektą “WMC on Tour" koncertus Limburgo provincijos žmonėms, keisdamiesi vieni su kitais. Maršiniams ir šou jaunimo orkestrams vyko kūrybinės stovyklos. Dėl pasikeitusios politinės situacijos negalėjo atvykti visų labai laukiamas ir šiuo metu labai populiarus pasaulyje Simono Bolivaro jaunimo koncertinis pučiamųjų instrumentų orkestras (Simon Bolivar Youth Symphonic Band) iš Venesuelos, kuriam vadovauja vienas geriausių pasaulio dirigentų - Gustavo Dudamel. Šis orkestras yra laikomas Venesuelos muzikos sistemos "El Sistema" pagrindiniu atstovu šalia garsaus Orquesta Sinfónica Simón Bolívar, kaip jaunųjų muzikantų muzikinio meistriškumo, ištvermės ir pasišventimo pavyzdys. Organizatoriai turėjo labai greitai spręsti, kuo pakeisti juos, ypač numatytam koncertui “Latin America meets Europe” (Lotynų Amerika sutinka Europą) su Europos Sąjungos jaunimo pučiamųjų instrumentų orkestru (EUWYO), dirigentas Jan Cober. Europos jaunų talentų derinys su skubiai atvykusiu jaunimo orkestru "Mariachi los Caballeros” iš Meksikos buvo unikalus - publika šėlo, buvo įkaitusi nuo vyravusios nuotaikingos atmosferos.

1989 metais susikūręs Europos Sąjungos jaunimo pučiamųjų orkestras iš visos Europos, iš beveik šešiasdešimties atrinktų talentingiausių jaunųjų muzikantų, kas dveji metai susirenka, repetuoja, organizuojami koncertiniai turai visame pasaulyje. WMC Kerkradės festivalis bendradarbiaudamas su EUWYO nuo 2009 m., kartu su Europos partneriais vykdo projekto "Creative Europe" (Kūrybiška Europa) programą, kuriame šiemet dalyvavo 4 nacionaliniai (tame tarpe ir Lietuvos) ir 4 regioniniai jaunimo orkestrai. Su šia programa buvo siekiama ne tik ugdyti jaunus muzikinius talentus, bet ir ieškoma naujų žiūrovų.

Puikiai pavyko liepos 10 d. surengtas įspūdingas "Brass Gala” koncertas, kuriame dalyvavo varinių pučiamųjų instrumentų orkestrai Manger Musikklag (2013 m. pasaulio čempionai) iš Norvegijos ir Carlton Main Frickley Colliery Band iš Jungtinės Karalystės, su kuriuo susijęs prieš 66 metus WMC konkurso Kerkradėje gimimas.

Pasiteisino labai gera idėja, kad festivalio metu vyko jaunųjų pučiamųjų orkestrų dirigentų konkurso finalas liepos 19 d. ir įvairūs beveik visą mėnesį trukę meistriškumo kursai, seminarai dirigentams. Geriausio jaunojo dirigento apdovanojimą “Auksinę batutą” iškovojo Carlos Ramón Pérez iš Ispanijos. Vyko ir kamerinės pučiamųjų muzikos bienalė, kurioje buvo akcentuojamas visiškai naujas jaudinančios muzikos pasaulis.

Yra nemaži pasikeitimai WMC konkursų vertinimo komisijos darbe. Pagrindinė konkurso formato keitimo priežastis yra pastarųjų metų moksliniai pastebėjimai apie tai, kaip auditorija žiūri į muziką, apie tai, kaip veikia mūsų smegenys, ir apie tai, kokią įtaką mums daro muzika. Konkurse koncertiniai (Concert Band), variniai (Brass Band) ir fanfariniai (Fanfare Band) pučiamųjų instrumentų orkestrai yra suskirstyti į 4 kategorijas pagal profesionalumą (Concert Division, 1, 2 ir 3) , į dvi kategorijas (Championship Division ir 1st Division ) – maršiniai (Marching Band), parado maršiniai (Marching Parade Band), šou (Show Band) pučiamųjų instrumentų orkestrai ir mušamųjų instrumentų ansambliai (Percussion Ensemble). Nuo 2017 m. aukščiausiosios kategorijos (Concert Division) pučiamųjų instrumentų orkestrams konkurse nebebus privalomo kūrinio. Visiems kitų kategorijų orkestrams nėra ryškių pakeitimų. Tik vertinimo komisijai, kad viskas vyktų nepriekaištingai, bus keliami kiti reikalavimai. Kaip eksperimentas, šiais metais aukščiausiosios kategorijos (Concert Division) orkestrų vertinimo komisija buvo sudaryta iš penkių pripažintų įvairių sričių muzikos specialistų: specializuojantis pučiamųjų orkestrų dirigentas Eugene Corporon (JAV); orkestro dirigentas su patirtimi pučiamųjų muzikoje Edas Spanjaard (Nyderlandai); kompozitorius ir dirigentas Jan Van der Roost (Belgija); solistas eufonininkas Steven Mead (JK); muzikinės dramos specialistė, soprano dainininkė ir buvusi "Opera Zuid" direktorė Miranda van Kralingen (Nyderlandai).

Kai kurie muzikos žurnalai siūlė, kad WMC ieškotų X-faktoriaus. O gal jie yra ir teisūs sakydami, kad žmonėms nebeįdomu vien techninis muzikos atlikimo tobulumas, reikia ir spektaklio. Aistra, muzikos įtampa ir sugebėjimas išjudinti auditoriją yra tokie pat svarbūs. Visa tai bus dar aptarinėjama, ar šios naujovės pasiteisino.

Ką manote, kad vis daugiau užsienio orkestrų (ypač iš Azijos šalių) atvyksta į WMC?

J.D. WMC organizacija džiaugiasi dėl išaugusio registracijos skaičiaus ir festivalio populiarumo. Per pastaruosius kelerius metus pučiamųjų muzikos populiarumas ryškiai padidėjęs ne tik Azijos šalyse, bet ir Lotynų Amerikoje. Kolumbijos ir Kinijos Liaudies Respublikos orkestrų dalyvavimas yra tiesioginių WMC pastangų tose šalyse rezultatas. Azijos šalyse, tokiose kaip Singapūras, Malaizija, Honkongas, Kinija, Pietų Korėja, Tailandas, jau nekalbant apie Japoniją, yra labai daug aukščiausio lygio pučiamųjų orkestrų, ypač koncertinių ir maršinių, o taip pat mušamųjų ansamblių. Vien iš Singapūro šiemet trys skirtingų sudėčių orkestrai atvyko dalyvauti konkurse.

Nuotr. Daugiausia balų maršinių orkestrų aukščiausioje kategorijoje (World Division) gavo Show Marching and Concertband Flora Band iš Rijnsburgo miesto (Nyderlandai), o šou orkestrų aukščiausioje kategorijoje (World Division) surinko orkestras Pasveerkorps iš Leeuwardeno miesto (Nyderlandai).

Tačiau ir Europoje dėmesys vis dar didėja. Šiais metais pirmą kartą dalyvavo orkestrai ir muzikantai iš Lenkijos, Čekijos, Bosnijos ir Hercegovinos, Vengrijos ir Lietuvos. Šiose šalyse WMC, WASBE ir EBBA aktyviai vykdė savo veiklą plėtojant pučiamųjų muziką. WMC organizacija yra dar labiau patenkinta tuo, kad pirmą kartą 2017 m. dalyvavo virš 50 debiutantinių orkestrų ir ansamblių.

Kaip vyksta atranka į WMC konkursą?

J.D. Visų pirma reikia užpildyti paraišką ir atsiųsti garso ar vaizdo įrašus. Vėliau WMC ekspertai sprendžia ar orkestras atitinka kvalifikacinius reikalavimus. Yra daug pageidaujančių atvykti į Kerkradę. Tačiau renkamės pačius geriausius. Kviečiamas orkestras turi sumokėti stojamąjį mokestį už dalyvavimą atitinkamos kategorijos konkurse. Vėliau turės įsigyti atitinkamos kategorijos privalomo kūrinio partitūrą. WMC taryba užsako sukurti naujus kūrinius pripažintiems kompozitoriams visame pasaulyje.

Puikūs Panevėžio rajono Naujamiesčio kultūros centro vario dūdų orkestro „Aukštyn“ (meno vadovas Remigijus Vilys, dirigentas Steven Legge iš Didžiosios Britanijos), bei Vilniaus “Sekmadieninio Brass” orkestro (dirigentas Tadas Šileika) pasirodymai šiemet vykusiame Europos varinių pučiamųjų instrumentų orkestrų čempionate Ostendėje (Belgija) ir Remigijaus Vilio aktyvi veikla Europos varinių pučiamųjų instrumentų asociacijoje neliko nepastebėta.

Kodėl pasivadinote Nacionaliniu Lietuvos jaunimo orkestru, nors daugumą rinktinės sudaro Panevėžio rajono Naujamiesčio kultūros centro vario dūdų orkestro “ Aukštyn” muzikantai?

R.V. Prieš metus pateikę paraišką ir praėję atranką Panevėžio rajono Naujamiesčio kultūros centro vario dūdų orkestras „Aukštyn“ buvo pakviestas dalyvauti WMC jaunosios kartos projekte. Tačiau likus porai savaičių iki išvykimo dalis muzikantų, su kuriais buvome paruošę visus kūrinius dėl įvairių priežaščių negalėjo važiuoti. Vario dūdų orkestre yra svarbus kiekvienas balsas ir norint gerai pasirodyti turi būti pilnai sukomplektuota orkestro sudėtis. Visi orkestro muzikantai yra mėgėjai, neprofesionalai, didžioji dalis jaunimo net nesimokę muzikos mokyklose, o paruošti dirigentų. Labai džiugu ir esu dėkingas, kad į mano kvietimą prisijungti prie orkestro “Aukštyn” mielai prisijungė vieni geriausių kitų Lietuvos jaunimo vario dūdų orkestrų muzikantai. Taip ir gimė naujas “nacionalinių pajėgų”, WMC programose pristatomas kaip Nacionalinis Lietuvos jaunimo vario dūdų orkestras. Negalėjau atsisakyti vykti į WMC. Būtume nuvylę organizatorius. Tuo labiau, kad buvome iš anksto įsipareigoję WMC organizatoriams Kerkradės Rolduco vienuolyno bažnyčioje atlikti neprofesionalams gana sudėtingą anglų kompozitoriaus Arthur Wills (g. 1926 m.) simfoninę siuitą pučiamųjų orkestrui ir vargonams “Fenlandsas” (The Fenlands). Prieš keturis metus vykusiame World Music Contest festivalyje nepavyko įgyvendinti šio sumanymo su vienu Nyderlandų vario dūdų orkestru. Labai džiaugiuosi, kad orkestras ir dirigentas Tadas Šileika puikiai susitvarkė su šia nelengva užduotimi. Koncertas vyko XII a. Kerkradės miesto Rolduco Romos katalikų vienuolyno bažnyčioje. Su istoriniais bažnyčios vargonais solo partiją atlikęs žymus olandų vargonininkas Jo Louppen liko patenkintas orkestru. Prieš pat išvykdami į šią kelionę turėjome gerą progą pirmą kartą atlikti šį kūrinį Lietuvoje, Pasvalio Šv.Jono Krikštytojo bažnyčioje, koncerte skirtam artėjančiai Valstybės dienai paminėti. Vargonavo talentingas Pasvalio bažnyčios vargonininkas Rimvydas Mitkus.

Kaip jus priėmė Pietų Olandijos publika, kurią sunku kuo nors nustebinti?

T.Š. Jei žmonės po koncerto plojo atsistoję, šaukė „Bravo!“, braukė ašaras, vadinasi, puikiai. Kitą dieną buvome maloniai pagerbti šilto Kerkradės miesto mero Jos Som priėmimo miesto rotušėje.

Gal teko matyti ir kitų šalių orkestrų pasirodymus. Kuris Jums labiausiai patiko?

T.Š. Visi WMC renginiai buvo mokami ir be to, neturėjome daug laiko apsilankyti kituose koncertuose. Kasdien turėjome repeticijas ir koncertus, tai daugiau galimybių buvo pamatyti kitų šalių orkestrus su kuriais mes kartu koncertavome. Pirmą dalį mes, kitą dalį kiti. Man paliko didelį ispūdį Nacionalinis Naujosios Zelandijos varinių pučiamųjų orkestras, diriguojamas Nigel Weeks. Naujosios Zelandijos orkestras atliko labai įvairią programą: pristatė Naujosios Zelandijos simfoninio orkestro solisto David Bremner su “klasikinio tembro ” trombono solo atliekamą kūrinį “Škotijos mėlyni varpeliai” (Blue Bells of Scotland) ir specialiai šioms gastrolėms įspūdingą savo šalies kompozitorių parengtą koncertinę programą su etnografine maorių grupe “Aotearoa Maori Group”. Šis orkestras dalyvaudamas WMC pasaulio čempionų kategorijos vario dūdų konkurse laimėjo sidabro medalį (surinko 95 balus). Tai yra labai aukštas įvertinimas.

Taip pat įvairią, labai aukšto profesionalaus lygio programą pristatė Argentinos tango trio su kuriais koncertavome Herzogenrath miesto Burgtheater salėje. Jaukus Herzogenrath miestelis ribojasi su Kerkrade ir priklauso Vokietijos Aacheno rajonui (Šiaurės Reinas-Vestfalija).

Taip pat visi turėjome gerą progą ne tik pabendrauti bet ir pasiklausyti darniai skambančio fanfarinio orkestro “Emergo” (dirigentas Erik van de Kolk) kartu kocertuodami naujai pastatytame pagyvenusių žmonių bendruomenės centre "Oos Heim” Margraten miestelyje. 25 km nuo Kerkradės nutolęs Margraten miestelis žinomas dėl vienų iš didžiausių Europoje kapinių JAV neatpažintų kareivių žuvusių per II-ąjį pasaulinį karą. 2005 metais čia lankėsi JAV prezidentas George W. Bush.

Dar labai svarbus dalykas, kad tarptautiniame festivalyje dalyviai susipažįsta, susidraugauja. Būtent čia pastebimi nauji talentai, užsimezga ilgalaikis bendradarbiavimas.

Šiuo laikmečiu jaunimui yra didžiulė pasiūla visokiausių dalykų, dažnas labiau linksta prie malonumų, kurie tam tikru požiūriu konkuruoja su muzikavimo tradicijomis. Kas traukia jaunuolius groti orkestre?

R.V. Galbūt reikėtų paklausti jų pačių. Mano manymu čia jie randa būrį bendraminčių, praleidžia savo laisvalaikį, koncertų metu įgauna naujos atlikėjų patirties. Aš manau, kad grodamas jaunas žmogus tobulėja, patiria nuostabų bendrumo jausmą, praturtėja dvasiškai, gauna sceninės kultūros įgūdžių. Manau, kad ankstyvoje jaunystėje išgyventa patrauklios meninės raiškos patirtis visam gyvenimui suformuoja tos veiklos poreikį.

Vasara – atostogų metas. Daugeliui vyresniųjų moksleivių – baigiamieji ir stojamieji egzaminai. Kaip pavyko sutelkti kolektyvą ilgai kelionei?

R.V. Visuose jaunimo pučiamųjų orkestruose nuolatos vyksta kaita: baigusieji mokyklą palieka orkestrą, o juos keičia jaunesni. Svarbiausia vaikų užimtumas. Orkestras – puikus užsiėmimas, o atstovaudami Lietuvai jie pajunta ir atsakomybės skonį. Be to, šioje ilgoje kelionėje orkestro jaunimas turėjo puikią galimybę pamatyti daug žymių Europos vietovių. Po koncertų Kerkradėje, jau su likusiais Panevėžio rajono Naujamiesčio kultūros centro vario dūdų orkestras „Aukštyn“ muzikantais, kartu su Panevėžio šokių grupėmis „Fiva“ (vadovė Ugnė Zanevičiūtė-Audejeva) ir „Don‘t Stop“ (vadovė Asta Saikauskienė) vykome į nuostabų festivalį “XXI FESTIVAL DELLE BANDE MUSICALI VALLE D'ITRIA” vykusį liepos 21 -23 d. d. Cisternino mieste Pietų Italijoje prie Adrijos jūros. Kviestiniai muzikantai iš kitų Lietuvos jaunimo orkestrų po koncertų Kerkradėje išvyko namo. Šiame tarptautiniame festivalyje dalyvavo vario dūdų orkestras “Utlopers” iš Sneek miesto (Olandija), Brešos miesto pučiamųjų orkestras "Brixiae Harmoniae di Brescia” iš Lombardijos (Italija), mums visai napažįstamos kultūros folklorinis ansamblis “Zababdhe Dabkeh” iš Zababdhe (Palestina), su kuriais mūsų orkestro muzikantai kartu koncertuodami turėjo puikią galimybę susipažinti. Organizatoriai suteikė galimybę mums aplankyti istorinio Cisternino miesto centro įžymybes, bei ekskursiją į alyvuogių aliejaus spaudyklą. O grįždami visi aplankėme Veneciją. Nežiūrint visą Pietų Europą kamuojančių karščių, turėjome turiningai aktyvias atostogas.

Ar nuovargis po kelionės ir milžiniškų pastangų Jums nenustelbia pakilios nuotaikos?

R.V. Aišku, visko būna, kaipgi be to nuovargio. Kelionės organizavimas, dirigavimas koncertuose, atsakomybės jausmas už visą kolektyvą dažnai kelia ne tik fizinį, bet ir emocinį nuovargį. Stresas, jaudulys, susikaupimas labai išsekina. Tačiau, padėjus į svarstykles nuovargį ir patirtą malonumą, jos išsilygintų. Vėliau gerai išsimiegi ir neigiami dalykai užsimiršta. O įspūdžiai pabuvus tokiuose prestižiniuose renginiuose, galimybė pristatyti savo kraštą ir padaryti bendrą muzikinę programą su įvairių pasaulio šalių jaunimu, išliks ilgam tiek man, tiek visam orkestrui.

Dėkoju visiems orkestro “Aukštyn” muzikantų tėveliams, ypač padėjusiems ir prisidėjusiems prie šios įsimintinos koncertinės kelionės. Dėkingi esame rėmėjams: Lietuvos kultūros tarybai, Lietuvos varinių pučiamųjų instrumentų asociacijai (LBBA) ir Panevėžio rajono savivaldybei už suteiktą finansavimą ir pagalbą. Koncertinės kelionės po pasaulį, pažintis su istorija, kalbų, kultūrų ir papročių įvairove, su architektūros ir meno šedevrais, su naujais, įdomiais žmonėmis – neįkainojamas jauno, imlaus žmogaus intelektinis turtas. Kartu - tai puiki investicija į mūsų šalies ateitį.

Dėkoju už pokalbį

Straipsnyje panaudotos WCM Kerkradė organizatorių ir orkestro “Aukštyn” archyvo nuotraukos

 

 

Susiję video galerijos

World Music Contest (WMC) Kerkradėje

Susiję nuotraukų galerijos

WMC Kerkrade Foto

WMC Kerkrade Foto

2017-08-06

Susiję nariai

Kazys Daugėla

Kazys Daugėla

Kompozitorius, aranžuotojas, dirigentas, LMTA docentas

Komentarai