Rezonuojantys fortepijoniniai horizontai

Publikuota: 2024-04-07 Autorius: Tomas BAKUČIONIS
Rezonuojantys fortepijoniniai horizontai

Balandį fortepijoninės muzikos gerbėjai bent keliuose Lietuvos miestuose turės retą progą susipažinti su Austrijoje gyvenančiu jaunosios kartos pianistu Viktoru Orestu Vagusevičiumi. Atlikėjas Lietuvos klausytojams pristatys unikalią dviejų dalių vadinamojo spektralizmo stiliaus koncertinę programą, kurioje gretinama klasikinė ir šiuolaikinė muzika. Būtent tokios solinės ir įvairių sudėčių kamerinių ansamblių programos yra svarbi Viktoro Oresto kūrybos dalis.

Pianistas yra koncertavęs prestižinėse koncertų salėse (Belgrado filharmonijos, Vienos „Konzerthaus“, Skijaus (Italija) „Teatro Civico“ ir kt.), kaip solistas griežė ir su Vienos muzikos ir scenos menų universiteto, VDU Muzikos akademijos, Kauno Juozo Gruodžio konservatorijos kameriniais orkestrais. 2020 m. debiutavo garsiame šiuolaikinės muzikos festivalyje „Wien Modern“. Jaunasis atlikėjas kaupė žinias ir patirtį įvairiuose meistriškumo kursuose, privačiose žinomų pasaulio pianistų ir kompozitorių pamokose. Iš jų minėtini Markas Andre, Pascalis Devoyonas, Berndas Goetzke, Pascalis Nemirovski, Mūza Rubackytė, Natalia Trull ir kt.

Viktoras Orestas studijavo Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje pas prof. Petrą Geniušą. Paklaustas apie studijų laikų inspiracijas imtis šiuolaikinės muzikos interpretacijų, pianistas sakė, kad su P. Geniušu daugiausia koncentravosi į klasikinės muzikos repertuarą, tačiau unikalūs profesoriaus dėstymo metodai dažnai siedavosi ir su šiuolaikinės, eksperimentinės bei roko muzikos dėsniais. Jiedu kalbėdavosi ir apie šiuolaikiškesnį meną, kartu klausydavosi skirtingų žanrų muzikos. Toks inovatyvus mąstymas išmokė muziką matyti kaip vientisą procesą be žanrų ar laikotarpių ribų. Baigdamas bakalauro studijas Lietuvoje pianistas rado klasikinės ir šiuolaikinės muzikos studijų programą Vienoje ir nusprendė praplėsti savo žinias Vienos muzikos ir scenos menų universitete (prof. A. Kouyoumdjiano ir prof. M. Hoursiangou klasėse). Magistro studijų metu teko intensyviai groti daug skirtingos šiuolaikinės muzikos. Pažintis su modernios kūrybos principais, jos atlikimo būdais leido atrasti daug naujų dalykų, suvokti šiuolaikinės ir klasikinės muzikos skirtumus bei panašumus.

Pianistas rado ir gana savitą nišą – taperio atliekamos muzikos žanrą. Priminsiu, kad nebyliojo kino laikais kone kiekviename kino teatre stovėdavo pianinas ar rojalis, nes rodomą nebylų filmą „įgarsindavo“ pianistas, vadintas taperiu. Šiandien nebylus kinas išgyvena tam tikrą renesansą, nors ir lieka išskirtinai nišiniu menu. Viktoro Oresto klausiau, kokiais stilistiniais pagrindais jis remiasi skambindamas nebylių filmų seansuose. Pianistas sakė, kad kaskart stengiasi nusiteikti „nepatogumo“ zonai, nes klasikinės (akademinės) muzikos atlikėjui improvizacija, o ypač kino seanso trukmė (dažnai ir dvi valandos be pertraukos) visada yra didelis iššūkis. Nors tai santykinai maža jo įvairiapusės veiklos dalis, pianistas nuolat tobulina improvizacijos įgūdžius, stebi nebylaus kino pasaulio kontekstą. Grodamas apgalvoja improvizacijos stilių, kartais pasirenka tik tam tikras raiškos priemones, pavyzdžiui, to laikotarpio muzikos citatas, bet svarbiausia – kuo mažiau trukdyti filmui.

Pianistas sako, kad muziką jis stengiasi matyti kaip vientisą procesą, nesilaikydamas griežtų taisyklių ar ribų, nes, jo įsitikinimu, visa muzika kalba apie panašius dalykus, liudija panašius išgyvenimus. Galbūt toks subendrinimas skamba kiek paviršutiniškai, tačiau žmogaus kūrybiniai instinktai yra tokie patys kaip ir prieš šimtą ar du šimtus metų.

Solinių programų sudarymas – rimtas uždavinys atlikėjui. Pianistas sako grojantis tai, kas jam tuo metu „skauda“ ar rūpi. Kartais gali atrodyti, kad tam tikri kūriniai negali skambėti šalia vienas kito, tačiau pasirinkus tinkamą perspektyvą atsiranda bendras kontekstas. Arba atvirkščiai – kūrinius tiesiog norisi groti šalia, nors jie neturi jokios bendros istorijos.

Naujoje Viktoro Oresto Vagusevičiaus koncertinėje programoje išgirsime įtraukiančią ir nežemiškomis spalvomis alsuojančią Tristano Murail´aus, kuris laikomas spektralizmo pradininku, kompoziciją „La Mandragore“. Toje pačioje koncerto dalyje, pavadintoje „Gamtos pasaulio apkabinimas“, skambės ir vėlyvasis Ludwigo van Beethoveno opusas – 31-oji Sonata As-dur, op. 110. Antroje koncerto dalyje – „Vidinių peizažų tyrinėjimas“– pianistas skambins kultinę Johno Cage´o kompoziciją „In a Landscape“ (1948). Cage´o, eksperimentinės muzikos pradininko, minimalistinis kūrinys taps tiltu, sujungsiančiu kontempliatyvią Murail´aus kūrinio prigimtį su emocine Beethoveno sonatos gelme. „In a Landscape“ dvelkia paprastumu ir ramybe, kviesdamas klausytojus susimąstyti apie tylos reikšmę garsų pasaulyje. Ši ramybė bus tarsi susikaupimo salelė ar nematomas tiltas, jungiantis su paskutiniu koncerto kūriniu – Roberto Schumanno Simfoniniais etiudais, op. 13. Kompozicijoje atskleidžiama žmogaus dvasios tvirtybė, sudėtingas mūsų vidiniame pasaulyje patiriamų emocijų peizažas.

„Rezonuojantys horizontai: gamta ir žmogus“ – tai daugiau nei koncertas; tai transformuojanti patirtis, sujungianti klausytojus su gamtos stebuklais, žmogaus emocijų gelme ir giliu muzikos grožiu.

Pianistas vis dažniau yra girdimas kaip klasikinės, šiuolaikinės ir improvizacinės muzikos atlikėjas. Jis glaudžiai bendradarbiauja su laisvosios improvizacijos žanro muzikantais, įvairių audiovizualinių projektų kūrėjais, šiuolaikinės muzikos ansambliais. Nuolat pasirodo šiuolaikinės ir klasikinės muzikos festivaliuose. 2019 m. su didžiuliu pasisekimu debiutavo žymiausiame pasaulyje Pordenonės (Italija) nebylaus kino festivalyje.

Viktoras Orestas per savo muzikinę karjerą tapo daugiau kaip 25 konkursų laureatu, yra laimėjęs įvairių stipendijų.

Naujausią koncertinę programą Viktoras Orestas Vagusevičius skambins balandžio 20 d. Palangos kurhauze, balandžio 25 d. – Lietuvos muzikų sąjungos Muzikos svetainėje Vilniuje, balandžio 28 d. – Kauno filharmonijoje.

Susiję nariai

Tomas Bakučionis

Tomas Bakučionis

Pianistas, klavesinininkas, vargonininkas, muzikos kritikas

Viktoras Orestas Vagusevičius

Viktoras Orestas Vagusevičius

Klasikinės ir šiuolaikinės muzikos koncertai, nebylaus kino akompanavimas

Komentarai