XXII-asis Birštono JAZZ . Birštonuojantys dienoraščiai - 2

Publikuota: 2024-04-12 Autorius: Tomas Bakučionis. Nuotrauka - Daivos Klovienės
XXII-asis Birštono JAZZ . Birštonuojantys dienoraščiai - 2

Birštono JAZZ „Grand Prix“. Tai – dar viena graži ir svarbi Festivalio tradicija, pagerbiant ir pažymint aktyvius ir ryškius dabarties džiazo scenos kūrėjus. Nuo pat 1980 metų, kai Didysis prizas buvo skirtas šviesios atminties Aleksandro Fedotovo trio, toks prizas įteikiamas kiekviename festivalyje (išimtis buvo tik 1990-ieji dėl numanomų priežasčių ir 2020-ieji, kai Festivalis apskritai neįvyko). Praėjusiame, 2022-ųjų Festivalyje Didysis Prizas atiteko pianistui Dmitrijui Golovanovui.

Dėsninga, kad šiųmečio Didžiojo prizo laureatu tapo Jievaras Jasinskis. Nuo 2016-ųjų, kai Jievaras, kaip muzikos autorius debiutavo Birštone su savo grupe „Reinless“, jo karjera džiazo scenoje (ir net tik) priminė išsiveržusį vulkaną – aranžuotės įvairiems ansambliams, orkestrams ir projektams, koncertai su grupe, įkurtas orkestras „Lithuanian JJAZZ ensemble“, „Simfonija iš Šiaurės Jeruzalės“ pagaliau paskutinis tvarinys, pirmiau minėtas „Vilnius JJAZZ ensemble“ bigbendas. Tad Zigmas Vileikis Jievariui Jasinskiui įteikė dar vieną unikalų Marijaus Petrausko kūrinį, primenantį kelis susipynusius trombonus.

Šeštadienis

Šiųmetis festivalis buvo ryškiau pažymėtas latviškais ženklais. Dar viena tradicija – Vilniaus kolegijos studentų pasirodymai, kuriuos daug metų kuravo gyvoji avangardinio džiazo legenda Vladmiras Čekasinas. Šiemet su Vilniaus kolegijos studentais kartu pasirodė ir Latvijos Jazepo Vytuolio muzikos akademijos (LJVMA) studentai bendrame projekte, kurį kuravo Vilniaus kolegoijos pedagogai gitaristas Pranas Kentra ir dainininkė Veronika Čičinskaitė-Golovanova bei LJVMA džiazo katedros vedėjas Indrikis Veitneris. Abiejų mokyklų studentai atliko stilistiškai įvairialypę programą nuo fanko iki ritmenbliuzo, kurios pagrindą sudarė pačių studentų specialiai šiam projektui sukurtos originalios kompozicijos. Studentams atiduota kūrybinė iniciatyva tikrai pasiteisino, išgirdome tikrai gerų kompozicijų. Lietuvą šiame projekte atstovavo Kotrynos Juodzevičiūtės (vis dar studentės) vedamas vokalo kvartetas bei du instrumentininkai (gitara, būgnai), kitą instrumentinę dalį (pučiamieji, fortepijonas, bosas) perėmė latviai. Smagu buvo girdėti tokius talentingus stiprius ir jau profesiniai stiprius instrumentininkus, todėl manau, kad ateityje juos dar nesyk matysime Birštono scenoje.

Dar vienas grynai kamerinio žanro projektas - Agnės Pasaravičienės kvarteto pasirodymas. Kvartete be Agnės groja jos sutuoktinis saksofonininkas Tadas Pasaravičius, taip pat čekas kontrabosininkas Janas Sedlakas, belgas būgnininkas Yannick Ballmann. Pianistė ir kompozitorė Agnė Pasaravičienė yra šiuolaikiška menininkė, aktyviai komunikuojanti savo kūrybą savo interneto svetainėje. Agnė ir Tadas susipažino dar studijuodami Danijoje, Karališkojoje muzikos akademijoje Olborge, kur baigė bakalauro bei magistro studijas. Danijoje A. Pasaravičienė dalyvavo daugelyje įvairių projektų, tame tarpe tapo tarptautinio trio „The JAR“ nare, su kuriuo koncertavo Čekijoje, Danijoje, Estijoje, Latvijoje ir Lietuvoje. Agnės šemos šaknys – taip pat giliai muzikoje, jos mama yra fortepijono mokytoja, ir tai akivaizdžiai matoma ir juntama iš nepriekaištingos Agnės akademinės pianistinės technikos. Baigusi vidurinę mokyklą Agnė lankė džiazo pamokas pas Saulių Šiaučiulį Klaipėdoje, vėliau tęsė džiazo fortepijono studijas Vilniaus kolegijoje pas Andrejų Polevikovą. Prieš gerus metus jaunoji Pasaravičių pora grįžo į Lietuvą ir įsikūrė gyventi gamtos prieglobstyje netoli Varėnos, kaimo sodyboje, apsigyveno šimtametėje medinėje troboje. Tad gamta ir darnus būvis su gamta bei aplinka tapo vienu iš svarbiausiu Agnės kūrybos įkvėpimo šaltinių, todėl Agnė savo kūrybos savitumu ir filosofija išsiskiria viso festivalio kontekste. Skambėjusios Agnės kompozicijos grįstos muzikiniu minimalizmu, muzikinės kalbos prasme šiek tiek susišaukia su penktadienį girdėtomis Adomo Rekašiaus kompozicijomis, jausmingos ir ekspresyvios.

Šeštadienio vėlyvoji popietė

Gitaristas ir kompozitorius Mindaugas Stumbras Birštono scenoje labai ryškiai debiutavo 2022-aisiais su savo kvintetu, jau prieš tai, 2018-ais išleidęs autorinį albumą, laimėjęs pirmąją vietą Lietuvos gitaros konkurse „Gitarų šėlsmas“. Mindaugas savo šeimoje yra trečios kartos profesionalus muzikas (jo tėvas – žinomas operos solistas Dainius Stumbras, teta ir močiutė – pianistės, senelis daug metų vadovavo Lazdijų muzikos mokyklai), jis mokėsi skambinti fortepijonu, vėliau - klasikine gitara, o džiazu gitaristas susidomėjo pradėjęs mokytis Vilniaus konservatorijoje, tačiau grojo ir hardroką bei metalą. Dar labiau priartėjo prie džiazo studijuodamas Škotijos karališkojoje konservatorijoje Glazge. 2022-aisiais Birštone gitaristas grojo taip pat ir Kauno bigbendo sudėtyje, tada ir susikirto kūrybiniai keliai su tada solo griežusia žinoma danų smuikininke Line Kruse. Šiam Festivaliui Mindaugas subūrė naujos sudėties kvartetą su Line Kruse, kontrabosu griežiančiu multiinstrumentininku Gediminu Stepanavičiumi bei argentiniečiu perkusininku Minino Garay. Su pastaruoju susikirto L. Krusės keliai, kai ji studijavo Paryžiuje. Šįsyk Mindaugas pristatė naują autorinių kompozicijų flamenko stiliaus programą. Visos kompozicijos nuosekliai išlaiko programos stilistiką, gerai išnaudoti visų instrumentų tembrai ir galimybės, šiam stiliui savita instrumentinė sudėtis, nes smuikas flamenko stiliuje kaip solinis instrumentas retai sutinkamas (kaip ir kontrabosas), tačiau ši sudėtis tikrai pasiteisino visų pirma dėl pasirinktų scenos partnerių – visi puikūs instrumentalistai, galima sakyti – savo srities „guru“. Puikiai į šį asų kolektyvą įsiliejo Gediminas Stepanavičius, kuris galėjo „įveiklinti“ savo įvairialypę patirtį įvairiuose projektuose (taip pat – ir improvizacinės muzikos, pav. „Improdimensijos“ orkestras), jau nekalbant apie multiinstrumentininko talentą. Gediminas muzikos kelią pradėjo beveik tradiciškai nuo fortepijono pamokų Trakų meno mokykloje, vėliau studijavo ir baigė tubos specialybės studijas LMTA, grojo gitara, kol apsistojo ties kontrabosu (šias studijas baigė Amsterdamo konservatorijoje). Tad Mindaugo Stumbro naujojo kvarteto pasirodymą galima priskirti prie festivalio sėkmingiausiųjų tiek bendros koncepcijos, stiliaus, tiek akustinio skambėjimo prasme. Dar viena svarbi detalė gerbėjams – panašu, kad greitu laiku bus išleistas šios programos studijinis įrašas, nors pagal koncerto kokybę, puikiai klausytųsi ir koncertinis įrašas.

Dainius Pulauskas Birštone debiutavo su kvintetu 1996-ais, patikrinus Birštono festivalių atmintį ir istoriją matytume, kad Dainius Pulauskas nuo to debiuto nepraleido nė vieno Birštono festivalio, pasirodydamas su įvairios sudėties ansambliais ir programomis, 2000-aisiais tapo Birštono JAZZ Didžiojo prizo laureatu. Praėjusiame festivalyje (2022-ais) D. Pulauskas dalyvavo su akustine grupe. Šiemet atsinaujino jo „fusion“ grupės sudėtis – prisijungė saksofonininkas Tomas Botyrius ir būgnininkas Domantas Razmus. Specialiai šiam festivaliui Maestro atnaujino ir didesnę dalį grupės programos ir pateikė vėl visą pluoštą puikių, prabangių kompozicijų su turtingais elektroniniais tembrais. Be minėtų T. Botyriaus ir D. Razmaus šįsyk su D. Pulausku grojo grupės senbuvis Valerijus Ramoška, Liutauras Janušaitis, Domas Aleksa ir Arkadijus Gotesmanas. Kadangi žymūs Lietuvos politikai neatvyko (nors planavo ir žadėjo) pagerbti Vyriausybės kultūros ir meno premijos laureato Dainiaus Pulausko, šis koncertas tapo dar vienu brangakmeniu 2024-ųjų Birštono karūnoje.

Šeštadienio vakarą scenoje viešpatavo taip pat dažni ir svarbūs Birštono festivalio dalyviai. Liudas Mockūnas prieš mažiau nei metus su kolegomis iš kitų Baltijos šalių susibūrė į unikalų laisvos improvizacinės muzikos ansamblį „Littorina saxophone quartet“, nes būtent Litorina senovėje vadinta Baltijos jūra. Ansamblis debiutavo pernai birželį „Improdimensijos“ koncertų cikle. Kvartete su Liudu Mockūnu groja garsi estų džiazo saksofonininkė Maria Faust, suomis Mikko Innanen ir švedas Fredrik Ljungkvist. Maria Faust šiuo metu gyvena Kopenhagoje, nesyk pelnė Danijos ir Estijos muzikos apdovanojimus, išgarsėjo eksperimentinio džiazo, improvizacinės, avangardinės muzikos žanruose. Mikko Innanenas, valdantis soprano, alto, tenoro ir baritono saksofonus nesyk grojo Lietuvoje su savo grupe „Innkvisitio“. Fredrikas Ljungkvistas Lietuvoje yra grojęs su garsia skandinavų grupe „Atomic“. Jis virtuoziškai valdo ne tik saksofonus bet ir klarnetą, yra vienas garsiausių švedų improvizacinės muzikos kūrėjų. Birštone kvartetas grojo visų narių kompozicijas, kurių kiekviena atspindėjo savo autoriaus kūrybinį braižą. F. Ljungkvisto kompozicijos labiau struktūrinės, daugiau orientuotos į klausytoją, tuo tarpu Marijos Faust – labiau meditatyvios, tarsi uždaros. Tai suteikė stilistiškai monotipinei programai tam tikros įvairovės.

Saksofonininkas ir kompozitorius Kęstutis Vaiginis – labai dažnas Festivalio dalyvis. Jis Birštono festivalyje debiutavo 2006-ais su keturių skirtingų šalių atstovais subūręs kvartetą ir turėdamas jau solidžią tarptautinių projektų patirtį. Nuo tada K. Vaiginis su įvariais ansambliais dalyvavo beveik visuose Bištonas JAZZ (išskyrus 2008 –ųjų festivalį). 2010-ais tapo Birštono džiazo festivalio Didžiojo prizo laureatu, o 2013-ais jam buvo įteiktas Europos kultūros fondo „Europamusicale“ prizas, kuris kartą per metus skiriamas vienam Europos muzikui. Šiemet K. Vaiginio kvartete jau ne pirmą kartą dalyvavo suomių pianistas Joon Haavisto ir niujorkietis kontrabosininkas Borisas Kozlovas (Grammy nominantas ir dukart – laureatas). Šiemet prie K. Vaiginio kvarteto prisijungė amerikiečių būgnininkas Johnathan‘as Blake’as, kuris yra neabejotinai pirmo ryškumo žvaigždė Niujorko džiazo padangėje, pats kuria muziką, 15 metų groja Kenny Barrono trio ir tuo savaime daug kas pasakyta apie šio muzikanto „kalibrą“. J. Blake‘o grojimo manierą galima palyginti su nėriniais ar juvelyriniu dirbiniu, todėl jis puikiai įsiliejo į ansamblį ir subtiliai užpildė visų kompozicijų ritmo erdves. Birštone K. Vaiginis atliko naujas kompozicijas, kurios įrašytos jo naujausiame albume Niujorke, Birštone užsibaigė ir debiutinis šio kvarteto turas po Lietuvą.

Daivos Klovienės nuotraukos

(Bus daugiau)

Susiję nuotraukų galerijos

Susiję nariai

Tomas Bakučionis

Tomas Bakučionis

Pianistas, klavesinininkas, vargonininkas, muzikos kritikas

Komentarai