Giedriaus Kuprevičiaus muzikos vakaras 10-ajame „Šv. Jurgio meno sezone“

Tarp gausybės 2024-ųjų metų vasaros koncertų šių eilučių autorei ypač įsimintinas buvo Giedriaus Kuprevičiaus muzikos vakaras, užbaigęs 10-ąjį tarptautinį festivalį „Šv. Jurgio meno sezonas“. Birželio 28 d. Marijampolės Šv. Arkangelo Mykolo bazilikoje daugiau nei 700 klausytojų turėjo išskirtinę prabangą nemokamai klausytis šiemet 80-ties metų sulaukusio vieno žinomiausių lietuvių kompozitorių G. Kuprevičiaus kūrinių, interpretuojamų aukščiausio meistriškumo Lietuvos muzikų.
Dainininkai Žygimantas Galinis, Edmundas Seilius, Kristina Zmailaitė ir Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras, diriguojamas Modesto Barkausko, pristatė solidžią programą. Širdis džiaugėsi, sulaukus progos išgirsti nedažnai koncertuose skambančios mūsų vyresniosios kartos autorių muzikos. Didžiausia padėka už tai festivalio meno vadovui Edmundui Seiliui, suprantančiam lietuvių akademinės muzikos vertę ir reikšmę bendrajai mūsų kultūrai. Nustebino ir išprususi Suvalkijos publika – tai, manau, irgi nemažas festivalio tradicijų nuopelnas.
Programos pradžioje skambėjo 6 dalių simfoninė siuita „Paskutinių baltų šokiai“, sukurta 2012 m. Orkestras puikiai perteikė spalvingos instrumentuotės muzikinį audinį, perpintą sutartinių ritmais, kontrastuojančiais su lyrinių lietuvių liaudies dainų intonacijomis.
Koncerto kulminacija tapo 7 dainos iš 12-kos dainų ciklo „Melancholiškos dainos“ pagal amerikiečių poeto minimalisto John Gracen Brown aforistinius eilėraščius. Ši muzika, parašyta prieš 20 metų, skambėjo pirmą kartą. Bosas-baritonas Žygimantas Galinis sužavėjo giliai išgyventa interpretacija, kurioje nestokojo balso spalvų, santūrios, bet gilios ir įsimenančios aktorinės raiškos. Pakerėjo įspūdingai intonuotos žemiausios natos, o taipogi ir aukštojo registro prasminiai akcentai. Kompozitoriaus mūza iš tiesų nepašykštėjo dainininkui techninių iššūkių, kuriuos jis įveikė meistriškai!
Stiprų įspūdį paliko ir „Amžinojo keliautojo dainos“ (8 dainos iš 14) pagal indų poeto ir filosofo Rabindranatho Tagorės poeziją. Dainos sukurtos 1999 m., koncerte skambėjo nauja, specialiai šiam koncertui parengta versija. Edmundas Seilius (tenoras) dainavo puikiai. Orkestre panaudotu indų nacionaliniu instrumentu sitaru grojo Olga Lingienė.
Koncertą užbaigė pirmą kartą atliekami fragmentai iš 2000 m. sukurtos, bet iki šiol nepastatytos operos „Jobo teismas“ pagal biblijinį siužetą. Kristina Zmailaitė (sopranas) ir Žygimantas Galinis padainavo „Didįjį Elihu ir Jobo duetą“, pasidedantį išplėtotu soprano solo. Šis vokalinis numeris man asocijavosi su geriausiais G. Kuprevičiaus miuziklų puslapiais.
Nuoširdžiausios padėkos nusipelno orkestrą vedęs dirigentas Modestas Barkauskas. Šio muziko misija, skleidžiant lietuvišką muziką aukščiausiu profesiniu lygiu, verta pagarbos. Tebūnie Modestas Barkauskas pavyzdžiu jauniems dirigentams, puoselėjant lietuvių orkestrinės muzikos atlikimo tradicijas!
Pabaigai palinkėčiau, kad šią dėmesio vertą koncerto programą išgirstų ir kitų didesnių Lietuvos miestų melomanai.
Kristinos Mikuličiūtės-Vaitkūnienės nuotraukoje:
Marijampolės šv. arkangelo Mykolo bazilikos šventoriuje po Giedriaus Kuprevičiaus autorinio koncerto, 2024-06-28. Iš kairės: bazilikos klebonas Giedrius Juozas Bakūnas, Olga Lingienė, Giedrius Kuprevičius, Modestas Barkauskas, Kristina Zmailaitė, Edmundas Seilius, Žygimantas Galinis (pirmas iš dešinės)